Sledujte nás:

AutoTV Facebook AutoTV X AutoTV TikTok AutoTV Instagram

Zhrnutie video recenzie auta Dacia Duster 1.2 TCe 4x4



Exteriér a konštrukčné zmeny

Nová Dacia Duster III generácie si zachováva charakteristickú svetlú výšku (217 mm pri verzii so 4×4), no prináša modernizovaný dizajn s robustnejším opláštením karosérie a kompaktnejšími rozmermi (dĺžka 4,34 m, výška znížená o 3 cm). Predný nárazník je optimalizovaný pre lepšie nájazdové uhly, čo zvyšuje off-roadové schopnosti. Novinkou je aj prepracovaná zadná náprava s elektromagnetickou spojkou pre pohon všetkých kolies, ktorá vychádza z technológií Nissan X-Trail.

Platforma a podvozok

Duster prešiel na modernú platformu CMF-B, ktorá prináša vyššiu torznú tuhosť karosérie. Napriek tomu zostáva jediným autom na tejto platforme s pohonom všetkých kolies. Off-roadové režimy (vrátane režimu Lock s 50:50 rozdelením krútiaceho momentu) a skvelé nájazdové uhly (31° predný, 36° zadný) ho radia medzi najschopnejšie autá v triede.

Motorizácie a výkony

Dostupné motory:
- 1.0 TCe (74 kW/100 k) s LPG v základe (iba pre predný pohon)
- 1.2 TCe (96 kW/130 k) s 48V mild hybridom (exkluzívne pre 4×4 verzie)
- 1.6 HEV full hybrid (104 kW/140 k) s automatickou prevodovkou (iba predný pohon)
Testovaná 1.2 TCe verzia dosahuje zrýchlenie 0–100 km/h za 10,9 s. Napriek mild hybridu motor vykazuje vibrácie pod 2 000 ot./min a vyššiu spotrebu (priemer 6,9 l/100 km) v porovnaní s predošlým 1.3 TCe.

Interiér a výbava

Kabína prešla modernizáciou s 10-palcovým infotainmentom (Android Automotive) a indukčným nabíjaním. Materiály však zostávajú tvrdoplastové, čo znižuje prémiový dojem. Sedadlá v X-Trim výbave sú anatomicky tvarované s lepšou oporou chrbtice. Kritický bod zostáva obmedzený výhľad vpredu kvôli úzkemu čelnému sklu a masívnym stĺpikom. Cenným vylepšením je 448-litrový kufrík (pri 4×4 verzii) s plnohodnotnou rezervou.

Jazdné vlastnosti

V teréne Duster exceluje vďaka elektronicky riadenému pohonu 4×4 a krátkym prevodom. Na ceste prekvapí presnejším riadením a tichším podvozkom v porovnaní s predchodcom (hladina hluku pri 130 km/h: 71 dB). 6-rýchlostná manuálna prevodovka však vyžaduje presné radenie, hlavne za studena. Nízka hmotnosť (od 1 344 kg) a odolný podvozok s ochrannými krytmi (vrátane "kobry" na chráning podlahy) robia z neho ideálneho kandidáta pre náročnejšie trasy.

Cena a konkurencia

Základná cena za verziu s 1.0 TCe a LPG začína na 17 500 €, pričom testovaná 4×4 verzia 1.2 TCe sa pohybuje okolo 24 000 €. Hlavnými konkurentmi sú Suzuki Vitara (lepší motor, horšia off-road schopnosť) a SsangYong Korando (komfortnejší, drahší). Duster si udržiava monopol na kombináciu ceny a terénnych schopností.

Zhrnutie

Plusy:

  • Vynikajúca svetlá výška a off-road schopnosti
  • Dostupnosť LPG pri základnom motore
  • Odolný podvozok s kompletnou ochranou podvozku
  • Android Automotive systém s hardwarovými ovládacími prvkami
  • Konkurrencieschopná cena v triede

Mínusy:

  • Obmedzený výhľad z kabíny kvôli dizajnu
  • Vibrujúci trojvalec 1.2 TCe v nízkych otáčkach
  • Nedostatočný výber pneumatík pre 18" kolesá (255/60 R18)
  • Manuálna prevodovka s nepresným radením
  • TVrdé plastové materiály v interiéri

Modely značky Dacia

Dokker Duster Jogger Lodgy Logan Sandero Spring

Typy

SUV 4x4



Odporúčané